2-faktor

Tofaktor-autentisering (2FA) er et sikkerhetstiltak som krever to former for identifikasjon for å få tilgang til en konto eller enhet. Dette kan for eksempel være en kode som sendes til telefonen din via tekstmelding eller en app.

Når trenger du 2FA?

Du trenger ikke å aktivere tofaktorautentisering for å kunne opprette brukerkonto på Digitalarkivet. Det er i utgangspunktet kun ansatte i Arkivverket, samt ansatte i andre arkivinstitusjoner som publiserer i Digitalarkivet, som trenger å aktivere tofaktorautentisering. I tillegg vil brukere som får digitalt innsyn i arkivmateriale med taushetsbelagte opplysninger, få beskjed om å aktivere tofaktorautentisering i den forbindelse.

Dersom du skal aktivere tofaktorautentisering må du huske på å registrere ditt telefonnummer i tilknytning til brukerkontoen din. Dersom du ikke gjør dette, vil du kunne få problemer med å få tilgang til brukerkontoen din ved f.eks bytte av mobiltelefon.

For å aktivere tofaktorautentisering, må du laste ned appen "Google Authenticator". Der kan du gå inn i selve appen og trykk på +-tegnet, skal være i topp høyre del av skjermen.

QR-kode

Deretter går du inn på Digitalarkivet og trykker på navnet ditt, hjørnet på høyre side. Under tema «Sikkerhet» finner du inngangen til tofaktor. Trykk på «Aktiver» og det kommer opp en QR-kode.

Gå deretter tilbake til appen Authenticator og ta bilde av QR-koden. Du blir da bedt om å legge inn en seks-sifret kode og du skal ha aktivert tofaktorautentisering. Sjekk også at du er inne i appen som den organisasjonen som du skal representere.

Jeg har fått ny mobiltelefon!

Hvis du har fått ny mobiltelefon og har overført data fra den gamle til den nye, sjekk først at applikasjonen “Google Authenticator” eller tilsvarende på mobiltelefonen din virker, deretter logger du deg på som før. Hvis du IKKE har fått overført data fra den gamle til den nye, prøv følgende:

• Logg inn på Digitalarkivet med kode du får tilsendt på SMS

• Deaktiver tofaktor

• Aktiver tofaktor

• QR-kode vises og du kan nå skanne den og få satt opp tofaktor på mobilen

Har du fortsatt problemer, ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema.