White Star Line
White Star Line var et britisk rederi som ble etablert i Liverpool i 1845.
På norsk ble linjen ofte kalt Hvide Stjerne Linien. I 1934 ble White Star Line slått sammen med det britiske redieriet Cunard Line. Ved Statsarkivet i Oslo oppbevares White Star Lines agent i Kristiania sitt privatarkiv.
Passasjerlister fra White Star-linjen er nå tilgjengelig på Digitalarkivet. For å gjøre det enklere å finne fram i materialet, er passasjerlistene blitt registrert og dermed søkbare på Digitalarkivet. Dette registreringsarbeidet har vært et samarbeid mellom Arkivverket, AMF (Ancestry, MyHeritage, Familysearch) og frivillige.
I tillegg til passasjerlister, er det blitt publisert en utklippsbok med reklameplakater, dokumenter og prislister. Det er også publisert en postkvitteringsbok for perioden 1886-1888. Denne gir en oversikt over post som ble fraktet med White Star Lines båter til navngitte mottakere både i Norge og utlandet.
Det mest kjente av deres skip er RMS Titanic som sank i april 1912 etter å ha kollidert med et isfjell.
Norske passasjerer om bord på Titanic
Passasjerlistene til White Star Lines agent i Kristiania viser tre av de 31 norske reisende på S/S Titanics første - og siste reise. Reisen startet med det engelske tilbringerskipet ”Oslo” og fortsatte med tog fra London til Southampton der Titanic lå.
Av de 31 norske passasjerene, overlevde tredjeparten. Tallet over norske passasjerer kan variere alt etter om man tar med de norske som var blitt amerikanske statsborgere. 28 reiste ifølge passasjerlistene, på tredje klasse, én på andre og to på første.
Arne Johan Fahlstrøm, som ifølge passasjerlisten reiste på første klasse på tilbringerskipet fra Oslo, finnes på Titanics passasjerlister blant dem som reiste på annenklasse. Som belønning for en god eksamen hadde foreldrene spandert en tur til USA på 18-åringen slik at han kunne studere film og teater. Foreldrene, som begge var skuespillere, hadde i 1897 etablert Centralteateret. De mistet sitt eneste barn og testamenterte hele sin formue til Redningsselskapet for å forebygge nye ulykker til sjøs. En redningsskøyte kom til å bære sønnens navn.
Carl Midtsjø på Titanics tredje klasse, bondegutt fra Ski, var den første av flere søsken som ville søke lykken i Amerika. Han var heldig og fikk plass i en av livbåtene - livbåt nr. 15 der det var passasjerer fra alle klassene. I noen av livbåtene var det faktisk også blindpassasjerer fra Titanic. I et brev til broren like etter ulykken fortalte han at mens folk desperat prøvde å redde seg om bord i livbåten, ble det skutt mot en av dem. For Carl gikk livet videre. 4. august fylte han 22 år. Han giftet seg måneden etter og ble værende i Amerika.
Olaf Pedersen fra Sandefjord, som var 29 år, reiste også på tredje klasse. Han var allerede amerikansk statsborger og hadde giftet seg 17. mars. Nå ville han over Atlanteren igjen for å tjene penger til sin nye familie. Det var meningen at hans norske kone skulle komme etter senere. Mindre enn en måned etter bryllupet ble hun i stedet enke. Hun ernærte seg ved å sy og giftet seg aldri igjen.
Det finnes også en passasjerliste som viser hvem som hadde forskuddsbetalt for sin reise med Titanic. Den viser at den 20 år gamle Thor Andersen fra Vikersund hadde forskuddsbetalt for sin reise til Cameron i Wisconsin. Han reiste fra Oslo med tilbringerskipet "Oslo" den 3. april og gikk så ombord i Titanic som tredjeklassepassasjer. Thor omkom og kroppen ble gjenfunnet. Han ble deretter gravlagt til sjøs, og hans eiendeler ble returnert til familien.
Ønsker du å lese mer om rederiet, finnes det en god artikkel skrevet på engelsk og publisert på Wikipedia.